בוקר חדש, ערוץ 2 - ראיון לגלית גוטמן ויואב לימור - פגיעות רגשית וסימפטומים של חרדה וטראומה, על רקע צוק איתן, אוקטובר 2014

כיצד לסייע לילדים להתמודד עם חרדה, אולפן וואלה!, ראיון להילה קובו במבצע צוק איתן, יולי 2014

חדשות ערוץ 2, מבצע עמוד ענן, התמודדות עם חרדה נובמבר 20121

התמודדות עם לחץ וחרדה בעת חרום

לכל אחד מאיתנו שני צרכים בסיסיים: הרצון להרגיש כי העולם הוא מקום בטוח עבורנו, והשאיפה להרגיש שמציאות חיינו ניתנת לניבוי.

כאשר בחוויה שלנו שני צרכים אלה אינם מתממשים, אנו חווים חרדה ותחושה שרצף חיינו נקטע, בהגיענו להבנה הכאובה כי מה שהיה לא בהכרח הוא שימשיך להיות. עבור חלק מהאנשים החווים אירוע טראומטי, לעתים הופך האירוע לנקודת שבר החוצה את החיים לשתי תקופות נפרדות ובלתי רציפות: לפני האירוע ואחריו. רצף החיים נקטע.

נוסף למצוקה הרגשית המתעוררת בעקבות אירועי משבר, סובל האדם מבעיה נוספת והיא ההתמודדות עם אותן תגובות רגשיות, קוגניטיביות וגופניות המתעוררות אצלו בעקבות אירוע החירום ומהוות עבורו עוד סיבה לדאגה.

פירוק החרדה מנשקה

חוסר ודאות הוא קרקע פורייה לחרדה וכן מרכיב משמעותי בהעצמתה. האתגר שלנו כמסייעים הינו לנסות לברר עם האדם מה יכולות להיות התוצאות האפשריות, אם הגרוע מכול מבחינתו אכן יתממש במציאות. ברגע שהאדם שומע את עצמו נותן ביטוי לפחדים הכי גדולים שלו ומתאר באופן קונקרטי את מה שעלול לקרות, הוא חש מוצף פחות וערוך יותר להתמודדות. ניתן לשאול את האדם: מה הדבר הגרוע ביותר שיכול לקרות? מה הסיכוי שזה אכן יקרה? אם זה יקרה: מה ירגיש? מה יעשה? כיצד יעזור לעצמו? מי יכול לסייע? כמה זמן יימשך המצב? כאשר יורדים לפרטים, בעקבות המעבר מהממד הרגשי הבלעדי לממד הקוגניטיבי־רציונלי, חלה ירידה בעוצמת החרדה. יש שהאדם מבין כי האיום הממשי חמור פחות או סביר פחות מכפי שהעריך בתחילה, כלומר “השד אינו נורא כל כך”, או שבעקבות השיחה גוברת יכולתו לחשוב על פתרונות שיסייעו בידו לצלוח את המשבר. חשוב להדגיש כי ניתן להיעזר במיומנות זו של שיחה מסייעת גם בשיחות שאינן ממוקדות בשעת חירום אלא בכל מצוקה ומשבר בחיי הפרט. ניתן לעשות שימוש בשיטה זו גם בתהליך של דיבור פנימי וגם בתהליך סיוע לאחר.

עצם ההמללה, הדיבור על החרדה, מביאה להקלה בתחושת המצוקה. יציקת תוכן לפחד, תיאורו והמשגתו הופכים אותו למאיים פחות, ובעיקר לדבר שאנו יכולים לו. נוסף לכך, ככל שאנו מעריכים שיש בידינו יותר כלים ודרכים להתמודד עם הקושי, אנו חווים פחות חרדה.

מתוך עוצמת ההקשבה – מעגל 11: עם הישמע האזעקה, הבנות רועדות בלי שליטה” — התמודדות עם חרדה בעת חירום