הקדמה 

כל אחד מאיתנו, מעצם היותו אדם, חווה בחייו משברים, דילמות, אתגרים, מעברים, שינויים, אובדן, כאב ומצוקה. היות שאנו יודעים ממקור ראשון איך מרגישים כשחשים בדידות, געגועים, חרדה ולחץ — יש ביכולתנו לסייע לאחר, מאדם לאדם, בגובה הלב.
בספר הזה אין כוונתי ללמד אתכם איך להיות מטפלים, יועצים או מאמנים, אלא להעביר מסר פשוט: הקשבה, תמיכה רגשית והגשת סיוע נפשי הן עסק של כולנו.
מחקרים מצאו כי המפתח להצלחה בסיוע לאנשים המצויים במשבר נעוץ בראש ובראשונה ביכולת להיות אמפתי כלפיהם, לבטא חום, להפגין עניין אמיתי וליצור קשר אנושי בלתי אמצעי.
אין צורך להזעיק את “האנשים בחלוקים הלבנים” על מנת להתמודד עם קשיים התפתחותיים או עם משברים נורמטיביים, וגם במקרה שבו נדרש סיוע מקצועי, יש ערך רב לתמיכה רגשית הניתנת במקביל לו, משום ששירותים מקצועיים, אפילו הטובים ביותר, מעוררים לעתים תחושת איום וחשש. נוסף לכך, סיוע מקצועי לרוב אינו נגיש וזמין לכולם, וכשאנחנו במצוקה אנחנו רוצים עזרה כאן ועכשיו — לא שם ולא אחר כך.
התעניינות, הקשבה, עידוד ותמיכה מצד הסובבים, בזמן הנכון (תמיד) ובמקום הנכון (בכל מקום), משדרים אכפתיות, מפחיתים תחושת בדידות ומעצימים כמעט כל אדם להתמודד באופן יעיל יותר עם משברים ועם תהפוכות בחייו הרגשיים.
אם תכירו בכך שעבור סביבתכם האנושית, אתם תמיד האנשים הנכונים בזמן הנכון ותאפשרו לעצמכם להיפתח לאחר ולתת לכאב שלו להדהד גם בלבכם, תמצאו בעצמכם יכולות וכישורים מרפאים שלא ידעתם על קיומם ובוודאי לא הכרתם את עוצמתם.
כיצד להשתמש בספר
הספר הזה נועד לסייע לקוראים להבין את משמעותה של ההקשבה בהקשרים שונים במעגל החיים, תוך הקניית כלים ומיומנויות של שיחה מסייעת, שיש ביכולתם להיטיב איתנו ולשפר את מערכות היחסים השונות שאנו מנהלים. כאמור, אין הכוונה להכשיר את ציבור הקוראים להיות אנשי מקצוע בתחום בריאות הנפש, אלא לספק ידע בסיסי על תהליכים רגשיים ועל מצבי משבר ומצוקה המאפיינים את הקיום האנושי.
במקביל, הספר מאפשר תרגול מיומנויות של דיאלוג משמעותי ושיחה מסייעת, בהקשרים בין־אישיים הדורשים מאיתנו ליישם יכולות של עזרה ומתן תמיכה רגשית.
הספר מיועד לכל אחד ואחת ואינו מצריך ידע קודם בפסיכולוגיה או במדעי החברה. גם אנשי חינוך יוכלו להסתייע בו כחלק בלתי נפרד מעבודתם עם ילדים ובני נוער, עם הורים ועם קולגות. העקרונות של הגשת סיוע רגשי המובאים בספר ניתנים ליישום בכל הקשר אנושי ובכל מצב, לרבות יחסי סיוע בתוך מערכות ארגוניות שונות וכן בתהליכי ייעוץ, אימון והדרכה.
היכולת להשתמש בכלים שיחוללו שינוי של ממש בחיינו תלויה לא רק ביכולת ההבנה שלנו את הכתוב בספר זה, אלא בעיקר בנכונותנו לתת לדברים להדהד בתוכנו, ולתרגל אותם באופן שיטתי. מומלץ להתייחס לספר זה כאל מדריך מעשי וכאל חוברת עבודה הכוללים תיאוריה ומעשה גם יחד.
אני מזמינה אתכם לצלול לעומק הדברים לא רק ברמה הקוגניטיבית אלא גם ברמה החווייתית. בכל פרק מופיעים רגעים למחשבה, המזמנים לקורא פסק זמן מהקריאה ומרחב להתבוננות, להעמקת המודעות העצמית, לחשיבה ולתובנה.
בספר דוגמאות רבות אשר משקפות מצוקות אמיתיות, שבאו לידי ביטוי בפורומים באינטרנט שבהם התארחתי ובפניות לער”ן, בטלפון ובאינטרנט, ללא פרטים מזהים ובשינויים קלים שמטרתם לשמור על אנונימיות הפונים.
נוסף לרגעים למחשבה תמצאו בספר קטעי “זמן תרגול” אשר מטרתם ליצור תשתית להעמקה ולהבנה של הדברים בהיבטים מעשיים. “זמן תרגול” נועד להרחיב ידע באמצעות התנסות, להעלות מודעות לתגובות האישיות במהלך שיחה ולתרגל מיומנויות של עזרה לאדם הנתון במצוקה. אל תהססו לקחת מחברת ועט או מסך ומקלדת ולענות על השאלות בכתב.
ככל שתתרגלו יותר, כך תגבר יכולתכם להפיק תועלת מספר זה. אם אינכם מתחברים לתרגיל מסוים, הניחו לו עד למועד נכון, שעשוי לצוץ בהמשך הדרך. לעתים תגלו שתרגיל מסוים היה משמעותי ובעל ערך עבורכם בצמתים מסוימים — הרשו לעצמכם לחזור ולתרגל אותו שוב בנקודות זמן שונות ובהקשרים שונים שמעסיקים אתכם.
מרבית המיומנויות שתתרגלו בספר זה יסייעו לכם לנהל תקשורת בין־אישית משמעותית יותר בחייכם ויעשירו את יכולותיכם לתמוך באחרים בקרבתכם בעתות קושי ומשבר, בלי קשר לאופי המסוים של המצוקות הרגשיות השונות שהאדם מתמודד עמן.
בספר שישה־עשר מעגלי הקשבה המשלימים את מעגל חיי הפרט בראייה התפתחותית אינטגרטיבית, מילדות לבגרות וזקנה, מתחילת החיים ועד לסופם.
שלושת המעגלים הראשונים מפרטים ומדגימים מושגים, תהליכים ומיומנויות הכרוכים בהקשבה ובניהול שיחה מסייעת. המאפיינים של הכלים והמיומנויות הנלמדים הינם כלליים ואינם מיוחדים לקשר מסוים (למשל בין הורים לילדים או בין בני זוג) וגם אינם מותנים בסוג בעיה או קושי, אלא משותפים לכל הקשרי הסיוע והתמיכה הרגשית באשר הם.
המעגל הרביעי מפנה את הזרקור פנימה ועוסק בהקשבה לעצמנו ובחוויית האושר בחיינו.
המעגל החמישי עוסק במעגל הקרוב של זוגיות ובמשמעות ההקשבה בהקשר הזוגי והמיני. המעגל השישי והמעגל השביעי עוסקים ביחסי הורים-ילדים ובהורה כמסייע מהמעלה הראשונה.
הפרק השישי מתמקד בצרכים הרגשיים בגיל הרך, בזיהוי מצוקה רגשית בקרב ילדים ובהמלצות לתגובה נכונה כאשר ילדינו נמצאים במצוקה. הפרק עוסק גם בתפקידינו כהורים בפיתוח מיומנויות הקשבה אצל ילדינו.
המעגל השביעי עוסק במורכבות גיל ההתבגרות ובהשלכותיו על מתבגרים ועל יחסיהם עם ההורים ועם קבוצת השווים.
המעגלים הבאים עוסקים בסוגים ספציפיים של מצוקות רגשיות שונות. המעגל השמיני עוסק במשברים אישיים ובדרכי ההתמודדות וההתערבות בעת משבר.
המעגל התשיעי מתמקד במאפייני דיכאון ובהמלצות כיצד להקל אותו, והמעגל העשירי עוסק בהרחבה במניעת אובדנות.
במעגל האחד־עשר תוכלו למצוא ריכוז של הסברים, דוגמאות מהחיים והמלצות להתמודדות סביב חרדה בעתות חירום, לרבות מצבי חירום חברתיים ולאומיים.
המעגל השנים־עשר מציע אסטרטגיות לניהול כעס באמצעות הצגת מודל יישומי להטמעה בכל עת ובכל הקשר.
המעגל השלושה־עשר עוסק במעגל המקצועי בחיינו: בבחירת קריירה ומשמעותה בחיינו, באבטלה ובמפגש שבין המנהל לעובדים במצוקה.
הפרק כולל התייחסות להקשבה ככלי ניהולי, וכן המלצות למנהלים הרוצים לקדם אקלים ארגוני קשוב, מקדם ומצמיח.
המעגל הארבעה־עשר עוסק בזקנה ובהזדקנות ובהמלצות להתמודדות עם מצוקה רגשית בגיל השלישי.
המעגל החמישה־עשר עוסק במוות ובהתמודדות עם אובדן, והמעגל השישה־עשר חותם את הספר ועוסק בהשלכות שיש להגשת סיוע רגשי על המסייע, וברווחים ובמחירים פסיכולוגיים הטמונים בתהליך הסיוע.
הספר הינו רחב יריעה ומאגד רבדים שונים והיבטים רבים. מומלץ לקרוא את הפרקים בספר כסדרם, ואולם לאחר קריאת הפרקים הראשונים, הכלליים יותר, ניתן בהחלט לבחור לקרוא את הפרקים המתאימים לצרכים שלכם.